Huiswerk – Huiswerk werkt!

Zoals jullie al weten en ook al goed (!) doen hebben we vanaf groep 5 echt huiswerk.
Dit lijkt misschien raar en is soms best lastig, maar we merken dat als je leert huiswerk maken, je daar echt veel aan hebt op de middelbare school. Dat lijkt voor groep 5 nog heel ver weg, maar vraag het maar aan groep 8; de tijd vliegt! Dit was het waarom. Jong geleerd, oud gedaan dus.

Hieronder een kort overzicht wie wat wanneer en hoeveel huiswerk per groep.

Wat kun je verwachten in groep 5?
Het goede nieuws is dat het huiswerk in groep 5 altijd een week van te voren wordt opgegeven zodat je genoeg tijd hebt om het te doen. Ook is het ook nog niet zo veel, dus je houdt ook nog eens genoeg vrije tijd over voor andere (echte) leuke dingen

Van welke vakken krijg je huiswerk in groep 5?
Je krijgt alleen zaakvaktoetsen dus bijvoorbeeld van aardrijkskunde of gerschiedenis.
Voor taal kun je Nieuwsbegrip XL als huiswerk verwachten, ook Bloon (kan ook in dag- of weektaak) kan als huiswerk worden gegeven.

Wat doet groep 6 aan huiswerk?
Groep 6 heeft minimaal 1x per week of een (zaakvak-)toets of schriftelijk huiswerk. Dat is maakhuiswerk van bijvoorbeeld geschiedenis of aardrijkskunde. Ook hebben de zesde groepers voor taal het bekende Nieuwsbegrip XL en Bloon (kan ook in dag- of weektaak).

Wat kun je in groep 7 verwachten aan huiswerk?
Hier krijg je 1 a 2 x per week maakwerk en eventueel een toets in dezelfde week
Voor taal heb je net als in groep 5 en 6 Nieuwsbegrip XL en Bloon (kan ook in dag- of weektaak).

Heeft groep 8 het dezelfde hoeveelheid huiswerk als groep 7?
Helaas. Groep 8 heeft namelijk 2 of 3 x per week maakwerk ( ma-wo-vr) + eventueel een of en meer toetsen in dezelfde week. Voor taal blijft Nieuwsbegrip XL en Bloon (kan ook in dag- of weektaak) als huiswerk gewoon doorgaan.

Wat gebeurt er als je je boek kwijt bent?

Huiswerk brengt ook nog een stukje verantwoordelijkheid mee:
Werkboeken van zaakvakken bijvoorbeeld, mogen mee naar huis om te leren, maar als er een schrift of boek kwijt is moet je zelf een nieuw exemplaar betalen. Dit wordt meegedeeld aan begin van het schooljaar.

Ik heb mijn huiswerk niet (op tijd) gemaakt. Wat nu?
We gaan er natuurlijk vanuit dat een ieder gewoon zijn huiswerk maakt. In groep 7 en 8 krijg je een kruisje achter je naam als het huiswerk niet af is. Bij 5 kruisjes een berichtje naar ouders.

Zo, dit waren praktische alle weetjes over huiswerk.
Je weet dus nu precies wat ervan je wordt verwacht. Succes!